сряда, 27 януари 2021 г.

                 ЗА  МАЛКИТЕ БЪЛГАРЧЕТА

            И ВЕЛИКИТЕ БЪЛГАРИ

          Споделяне на добър педагогически опит. С тази разработка получих почетна Грамота от конкурса "Мисия учител" на НК "Родолюбие"






Стара Велика България, Българското царство, Освобождението на България са теми, които са засегнати най-вече в училищния етап на развитие. Любовта към родината, уважението и преклонението към загиналите за Свободата ни допринасят за нашето национално самочувствие и се възпитават още от крехка детска възраст. В днешно време родителите, заети да изкарват прехраната на семейството, отделят малко време за децата си. Повечето, като че ли, предпочитат да „оставят детето на компютъра“ и да вършат своята работа.   Прави впечатление, че все по-малко са срещите на децата с прародителите, които в други времена са предавали в поколенията родовата памет и българските обичаи и традиции. Все по-често децата са засегнати от чужда култура, ставайки жертва на технологичния прогрес. Те гледат чуждестранни филмчета и играят компютърни игри, които ги пренасят в чужда, непозната, а понякога и агресивна реалност. Обществото, като цяло днес обръща все по-малко внимание за укрепване на историческата гордост у децата. Глобализацията и информационните технологии влияят негативно на националното самосъзнание на подрастващите.

Детска градина „Дружба“ е място, където се възпитават и обучават малки герои. Регулярно се организират уроци по родолюбие, в рамките на които децата се запознават с делото и живота на велики българи. Организират се седенки и тържества, в които учители, родители и деца заедно майсторят предмети, свързани с българските традиции – мартеници, сурвакници и др. Учителите в група „Делфинче“ са си поставили за цел, посредством разкази за успеха на исторически личности, да възпитат у децата самоувереност, национална гордост и чувство за принадлежност към един велик народ. Тази цел се постига чрез различни педагогически методи и вплетените в учебния процес дидактични задачи: 

  • Визуално и аудио запознаване с велики българи. Отбелязване на Деня на народните будители;

  • Дидактични игри за разпознаване на исторически личности и събития

  • Претворяване на моменти от българската история. Тържествено отбелязване на Трети март.

  • Работа с родители. Седенки и тържества

Учителите в групата считат, че с помощта на подходящи дидактични методи и подходи, дори и най-малките могат да бъдат запознати с делото на важни за българската история личности. Така децата от крехка възраст с гордост се самоопределят като българчета и придобиват национално самочувствие. Под формата на увлекателни приказки децата слушат разкази за великите подвизи на Ботев, Левски и Раковски. С удоволствие се снимат с портретите на тези и други исторически личности. Момчетата и момичетата в групата разглеждат книги, които описват българската история, а учителите често зачитат моменти от живота на български революционери и войводи.  Благодарение на интерактивната дъска, инсталирана в занималнята на групата, децата възприемат адаптирана информация за събития от българската ни история. Често в този процес са въвлечени родители и по-големи деца, които осигуряват книги, извършват литературно четене и помагат на малчуганите по-лесно да възприемат тази сложна материя – историята! 

Организирани в мини –проект под надслов „Велики българи – от миналото и бъдещето“ малките делфинчета натрупват самоувереност, че могат и те да бъдат като своите кумири от миналото, че могат и те да достигнат големи върхове и да вършат велики неща. По този начин те не само се гордеят с нашите национални герои, а и се стремят да бъдат като тях – да пазят и обичат родината си, да уважават възрастните и т.н. (Прил. 1)


Мотивирани от предпоставката, че децата учат най-добре чрез игра учителите в групата съставиха настолна игра за децата. Играта представлява набор от илюстративен материал, изобразяващ ликовете на велики българи, както и знакови места за българската история с кратък обяснителен текст към тях. На децата се предоставят също така пъзели на портрети на велики българи, както и картинки за оцветяване. По този начин децата неминуемо се докосват до историята. Педагогическите ситуации, под формата на игри, са подкрепени с разкази от учителите за величието на българския народ през вековете. Провеждат се беседи с децата за осъзнаване качествата, които трябва да притежават, за да имат успех. Родителите също участват с удоволствие във възпитаване на децата в родолюбие. Така те с желание и удоволствие подсигуряват в групата литература, свързана с миналото на България, както и игри. Децата с интерес разглеждат книги като История славянобългарска, Аз съм българче, книги за живота и делото на Левски и Ботев. Това събужда детското любопитство и така те се запознават със случки от историята ни. 

Много често в групата играем играта „Познай кой съм аз“, която включва и велики българи от миналото. Децата безпогрешно разпознават важни исторически личности като Цар Борис, хан Крум, Васил Левски, Райна Княгиня, Христо Ботев и др. по описание на техните дела и външни характеристики. Така децата пренасят тази игра вкъщи, а родителите разширяват знанията на своите отрочета за българските велики личности и дела. 

За запазване на българските обичаи, останали във вековете, всеки петък запознаваме децата с нови фолклорни игри, които с помощта на баби и дядовци на децата в групата, стават все повече и по-интересни. Децата с чиста детска радост играят на Сляпа баба, Гори-гори кърпа, Царю Честити колко е часът?, Индианско око и др. (Прил. 2)

Може би, апогеят на работата ни с децата по възпитаване в национална гордост е претворяването на моменти от българската история, вплетени в тържеството за Трети март. Там те с гордост влизат в ролята на Хан Аспарух, Левски, Ботев, Майка България, с гордост изпълняват революционни песни, описващи храбри постъпки на наши герои. 

Сценарият (Прил. 3), изработен от учителите в групата, започва с интернет презентация за красотите на нашата родина. Децата изпълняват сцени от създаването на България, вековете на Великото българско царство, падането на България във владение на Османската империя, Освобождението. Така, влизайки в различни образи, те по-добре разбират важността на това да познаваш историята си, да са гордееш със своя произход и да тачиш своята родина. С песни, танци и артистизъм децата от четвърта подготвителна група предадоха на своите родители висшето чувство на любов към България. Тържеството бе заснето и предадено по местна телевизия. Репортажи и интервюта с децата  и учителите бяха включени във Фестивала за детско и младежко творчество „Арлекин“ и с филма бе спечелена почетна награда за най-млади участници по време на фестивала. Пищно, с много красиви декори, украси и костюми, тържеството остави жив спомен в съзнанието на децата (Прил. 4)

Положително емоционално заредени, родителите с радост изказват своите впечатления и благодарност към работата на педагозите. „Никога досега не съм се чувствала по-горда майка!“ споделя майката на Никола, който влезе в ролята на Хан Аспарух. „Вкъщи си припява „Мила родино“ и „Тих бял Дунав“ и още много други хубави български песни. Вие го научихте да бъде едно достойно българче, обичащо своята родина“ ни пише майката на Стефан, четник от четата на Христо Ботев. „Накарахте ме да се гордея с момчето си и това е преживяване, което никога няма да забравя!“ казва майката на Радостин, представящ красотите на България. А Ани Ташева, дете от групата сподели с мен „Ти ме научи да обичам още от детската градина, горите полята и всичко, което зове се Родина!“

Родителите, повлияни от нашия ентусиазъм, също се включват с удоволствие в общите инициативи на групата. С цел запазване на българските традиции ежегодно в групата се организират седенки за кичене на дрян, за изработване на мартеници, за изработване на кукерски маски. В задушевна атмосфера и приятелски тон деца, родители и учители заедно творят и се забавляват. Изработените продукти се изпращат за благотворителност, което учи децата на съпричастност (Прил. 5). 

Деца и родители, подкрепени от учителите, с радост откриват паметниците на важни българи в Морската градина на град Варна. Под формата на игра в съботно-неделния период бяха организирани игри за търсене на познати от детската градина ликове на велики българи. Така в края на февруари 2020 година бе организирана изложба от снимки на децата под надслов „Аз и великите“ като в нея се включиха със снимков материал всички деца от групата. (Прил. 6).

Ние, учителите от група „Делфинче“ на ДГ 14 „Дружба“ – гр. Варна считаме за наш дълг към Обществото да възпитаваме и учим децата в национално самосъзнание. Уверени сме, че посредством допълнителните дейности, които организираме в групата, успяваме да повишим обичта към родината на нашите възпитаници. Така поставяме основите на бъдещите личности, израстващи горди и сигурни в себе си, че са чеда на една Велика страна, която е била силна, ще бъде и ще пребъде във вековете. 


Няма коментари:

Публикуване на коментар