сряда, 27 януари 2021 г.

 


                                                                Обратната връзка

                                    в търсене варианти за повишаване качеството на ВОП

Това е моя статия, която е публикувана в бр. 6/2020 година на сп. "Предучилищно и училищно образование".

Галина Димиева, детски учител 

Две глави мислят по-добре от една.

(Френска поговорка)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b0/General_Feedback_Loop.svg/1920px-General_Feedback_Loop.svg.pngИзточник: https://bg.wikipedia.org/wiki/


Какво щяхте да направите, ако имахте 32 глави, а 64? А какво щяхте да сторите със 100 глави? Може да сте спокойни, мили учители, вие вече ги имате.


Споделената отговорност и позитивното общуване между възрастните е добро начало за успешно взаимодействие във ВОП. Доверието и наличието на комуникация между родител и учител са от изключително значение за качеството на възпитателно-образователния процес. Ние, работещите в сферата на образованието, не бива да забравяме, че родителите са ни поверили най-ценното си, именно своите деца и ние, с поведението си и професионализма си, сме длъжни да оправдаем тяхното доверие. 

В комуникацията си с родители учителят ежедневно се сблъсква с широк спектър от положителни и отрицателни емоции. Но веднъж привлякъл родителите на своя страна, учителят има шанса да се възползва от широкия спектър на знания, умения и идеи на всичките тези родители. Ще се изненадате колко добри, адекватни и стойностни идеи можете да получите от родителите, като част от взаимодействието във ВОП, стига само да се спазва педагогическата мяра. 

Обратната връзка се ползва във всички икономически сфери – при търговията, в услугите и обществената сфера. Много мениджъри се възползват да подобряват бизнес процесите си, благодарение на изводите, които са направени от обратните връзки от клиенти и контрагенти. В системите за управление на качество ISO 9001, OHSAS има разработени специални методологии за получаване на обратна връзка с клиентите. 

В името на качеството на педагогическия процес във взаимодействието между родители и учители се търси постоянна обратна връзка. Родителите биват подканвани да споделят свои идеи и виждания посредством различни методи. Безспорно най-лесният и достъпен начин за родителите е да коментират словесно. Често, обаче, тази форма на обратна връзка не изпълнява нужните функции за подобряване на педагогическата дейност. Изказаните благодарности в пристъп на чувства – след тържества и открити моменти – са от изключително значение за себеутвърждаването на самия учител, но на практика те оставят бледа следа в работата с децата. Много по-удачна е еписторалната форма на изказване – във вид на писма, препоръки, предложения. 

За целта на родителите се предоставят различни възможности да изкажат писмено своите впечатления и оплаквания, ако има такива. Такива са тетрадките тип лексикони, в които се събират мнения и препоръки на родители, листчета от рода „Ако можеше да събереш мислите си в едно изречение (дума). Какво/а щеше да бъде тя?“, „Пожелайте ни нещо…“ и под. По презумпция родителите, които в този случай биват помолвани лично, да впишат препоръки и впечатления вписват само нещата, от които са доволни. Тези родителски препоръки могат да се ползват спокойно от педагогическия специалист при представянето му под формата на портфолио, при кандидатстване за работа или за професионалното му развитие като цяло. В западните страни (Англия, Холандия) широко разпространено е съставянето на препоръка/референция, която става част от личното досие на служителите. Те се представят с автобиографии и препоръки пред новите си работодатели. Ако обстоятелствата го позволяват, би било добре всеки учител да сеснабди с такива препоръки. Те могат да бъдат важна част от Професионалното портфолио. Хубаво е на родителите да се даде шанс да впишат своите впечатления за работата на учителите и ежедневието на децата при изпращането им от детската градина в първи клас. Това по никакъв начин не бива да се възприема като оценяване на работата на учителите, тъй като родителите нямат нужните компетентности за това. По-скоро трябва да се ползва за предпоставка за подобряване, промени и осъвременяване на възпитателно-образователния процес. Като се има предвид, че родителите не разполагат с много време, учителите могат да съставят различни анкети, свързани с работата като цяло или с конкретен проблем. Тук информационните мрежи и технологии също могат да бъдат в помощ като се създаде анкета на Google Drive, например. При съставянето на анкетата препоръчително е учителят да се съобрази с някои особености:

  • В началото да има кратко представяне за целта на анкетата

  • Попълването на анкетата да не отнема повече от пет минути

  • Въпросите със свободен отговор да са достатъчно точни и конкретни

  • Да се оповести още в началото дали анкетата е анонимна

  • Да се даде информация кога анкетата ще бъде затворена

Интернет, и по-конкретно работата в облачното пространство, предоставя възможност за обработка на резултатите от всички попълнени анкети. След обработката и синтеза на информацията е нужно да се направи анализ и съответните изводи за подобряване качеството на ВОП.

Друг метод за обратна връзка е подбуждането  на родителите да правят коментари под даден снимков материал, свързан с конкретно събитие. 

Начините и методите за получаване на обратна връзка от родителите са безброй и само от желанието на учителя зависи дали тази обратна връзка ще бъде получена. 


Няма коментари:

Публикуване на коментар